Vaker de rivier over dankzij Veerpontencoalities

Vaker de rivier over dankzij Veerpontencoalities

27 november 2025 - Derk van der Laan

Steeds meer provincies helpen bij het boven water houden en verduurzamen van veerponten. Ze dragen vaker bij in exploitatiekosten, laten elektrische veren bouwen en zoeken oplossingen voor de lange termijn. Noord-Brabant doet nu ook mee. 

Veerpont Giesbeek-Lathum.jpg

Veerpont Giesbeek-Lathum © John Ruiter

Betere vooruitzichten

Provincies worden tegenwoordig vaker gevraagd hun verantwoordelijkheid te nemen voor veerponten. Zo steekt Gelderland miljoenen in exploitatietekorten en in verduurzaming. Of neem Zuid-Holland. De verbinding Maassluis-Rozenburg gaat een zonnige toekomst tegemoet nu de provincie hierin ruim 11 miljoen euro investeert. En ook over Noord-Brabant is goed nieuws te melden.

Veerpontencoalities spelen een grote rol bij de successen. Naast een landelijke samenwerking is de Brabantse Verencoalitie actief. Met hierin Wandelnet, Fietsersbond, ANWB, land- en tuinbouworganisatie ZLTO en een stichting van regionale ondernemers in de vrijetijdssector.

Brabant haakt ook aan

Ik spreek Guus Wesselink, belangenbehartiger bij Wandelnet. Met een intensieve lobby boeken we resultaten, vertelt hij. Eerst werd een beroep gedaan op de provincie om zich het belang van veren aan te trekken: “Dat lukte en ons onderwerp kreeg plek in het nu lopende Bestuursakkoord. Met eerst steun van Statenleden en uiteindelijk van gedeputeerde Stijn Smeulders. Daarna gingen we praten over de inhoud en wisten we een goede band met iedereen te krijgen. Ook veel media tonen belangstelling”.

Naar verwachting komen Gedeputeerde Staten nog in 2025 met tastbare plannen. Het provinciebestuur wil mogelijkheden zoeken voor het duurzaam maken van de vloot. Binnen een pilot wordt een dieselveer omgebouwd tot elektrisch vaartuig. En er komt een onderzoek naar het langjarig voortbestaan van alle dertien grotere veren. 

Guus Wesselink, expert veerponten Wandelnet: “Het geheim van een goede lobby is veel ervaring hebben, krachten bundelen en winstpunten opzoeken voor andere betrokkenen. Waar we naartoe willen is een actieve provincie die het voortbestaan van alle belangrijke veren helpt zeker stellen. En het Rijk hierbij weet te betrekken, want die partij doet helemaal niets. Terwijl veren even belangrijk zijn als bruggen en tunnels, wel door het Rijk gefinancierd en onderhouden.”

 

Essentiële schakels

Veerponten vormen een essentiële schakel in de bereikbaarheid en mobiliteit in Noord-Brabant en aangrenzende provincies Gelderland en Limburg. Belangrijk voor het woon-werkverkeer, scholieren en recreanten. Zonder veren zou al het verkeer gemiddeld zo`n 25 kilometer extra moeten omreizen, ondoenlijk voor wandelaars en fietsers.

Janique Huijbregts, Regiomanager Zuid bij de ANWB: “De Brabantse Verencoalitie is een effectief initiatief dat wij twee jaar geleden hebben opgericht. Fijn dat de provincie steeds beter meewerkt. Een voorbeeld van eigen inzet? Het voet- en fietsveer tussen Woudrichem en Slot Loevestein wordt een elektrische pont onder meer dankzij het ANWB Fonds, dat maatschappelijke initiatieven financieel ondersteunt. Heel Nederland kon stemmen op een favoriet project voor betaalbare mobiliteit en duurzame energie. Uit de Brabantse top drie werd deze wens gekozen.” 

 

Ruimte voor de rivier en de mens

Miljarden euro`s gaan om in het toekomstbestendig maken van onze rivieren. Terecht. Maar ook hoog tijd om eindelijk genoeg ruimte te maken voor de natuurvriendelijkste mensen hier: de wandelaars en de fietsers.

Lees meer over